Zoeken
  • Viona Terleth

Happy Mental Health Day

In 2013 introduceerde de World Health Organization “Mental Health Day” met als algemene doelstelling het bewustzijn over geestelijke gezondheidsproblemen over de hele wereld te vergroten en inspanningen te mobiliseren ter ondersteuning van de geestelijke gezondheid.

Enkele feiten en cijfers:

· De WHO schat dat wereldwijd 1 op de 4 mensen op enig moment in hun leven zal worden getroffen door een slechte geestelijke gezondheid of psychische aandoening.

· 350 miljoen mensen wereldwijd lijden aan depressies.

· Bijna 9 op de 10 mensen met een psychische aandoening ervaren stigma en discriminatie.

Als Leiderschap en Life coach suggereer ik niet dat ik psychische aandoeningen kan voorkomen of genezen, maar ik kan wel een voorstander zijn van een gezonde levensstijl! Nu meer dan ooit is het als mens essentieel om eerst voor onszelf te zorgen, voordat we voor de ander kunnen zorgen. Denk er over na! Hoe gaan we voorkomen dat COVID19 zich verspreidt? Ja, wij zijn het zelf! Wij kunnen het als individu stoppen. En dat vereist een sterke wil en een gezonde geest.

En we kennen allemaal de vereisten: Zorg voor voldoende slaap; Eet goed; Vermijd alcohol, roken en drugs; Zorg voor voldoende zonlicht; Omgaan met stress; Activiteit en lichaamsbeweging; Doe iets wat je leuk vindt; Maak contact met anderen en wees sociaal; Van dienst zijn voor anderen; Vraag om hulp enz.

De lijst kan voor altijd doorgaan. Maar eerlijk gezegd, hoe bewust en gefocust was jij de afgelopen 6 maanden? Heb je het overleefd door je wijnconsumptie te verhogen om het gebrek aan externe events en plezier te verzachten? Dagenlang thuis werken, niet gedoucht, in hetzelfde huispak? Misschien 4 werkuren effectief zijn, in plaats van de 8 vereiste uren?

It’s all good! Wees mild! Trek jezelf niet naar beneden door die donkere stem in je achterhoofd: "Je kunt het niet. Je bent een mislukkeling. Je doet dit niet goed. Ik zou superman of vrouw moeten zijn".

Het begint allemaal met de eerste stap: STOP! En kijk naar jezelf. Echt diep, zonder oordeel. En observeer je gedachten. Wat je denkt, deze duistere gedachten, zijn deze 100% waar? Ik ben ervan overtuigd dat je op alle NEE kunt zeggen. Daarna komt het moeilijkste, in plaats van dezelfde keuze te maken, in dezelfde patronen te stappen dat je altijd hebt gedaan; de autopilot, moet je een andere beslissing nemen. Je weet wat ze zeggen: "Als je doet wat je deed, krijg je altijd wat je kreeg". Een nieuwe keuze zal nieuwe resultaten opleveren, en nieuwe resultaten zullen leiden tot nieuwe energie.

Dus hoe ga je hiermee om? Begin met 1 verbetering per keer en creëer je strategie. Bijvoorbeeld: je wordt laat wakker en hebt weinig energie. Gewoonlijk douche je niet, pak je een kop koffie en klap je je laptop open, want je had 30 minuten geleden al online moeten zijn. Stap één: zet het alarm, word wakker en stop, letterlijk. Voel je oude gevoelens, observeer. Zijn ze 100% waar? NEE! Volgende stap, kies anders: ik ga douchen en 30 minuten wandelen. Daag jezelf uit en stretch jezelf. Het zal niet gemakkelijk zijn, maar doe het. Omdat het resultaat beloond wordt. Je keert terug naar huis, stopt weer. Observeer. Hoe voel je je nu? Energiek? Vier je eerste stap, complimenteer jezelf en herhaal dit proces elke keer dat je je bewust wordt van je belemmerende gedachten.

Want neem het van mij aan, je bent niet je gedachten, je bent wat je kiest!

Kies verstandig!

Viona Terleth is een ambassadeur voor de internationale hotel- en evenementenindustrie. Ze heeft een voorliefde ontwikkeld voor persoonlijke ontwikkeling en gelooft in de mantra: develop yourself, develop your business. Ze is ook een expert in bedrijfsontwikkeling. Zij adviseert organisaties, voert interim opdrachten uit en coacht en traint ondernemers en business professionals.